cover

Trebuie să recunoscă că, până să ascult acest album, numele lui Lotte Anker (saxofon sopran, alto și tenor) nu îmi spunea nimic. Ce m-a îndemnat spre acest trio a fost numele coechipierilor săi, Craig Taborn (pian) și Gerald Cleaver (tobe), ambii figuri importante în jazzul de peste ocean (ultimul disc al lui Taborn, Chants, ECM, 2013, l-am remarcat în mai multe top ten-uri ale albumelor de jazz ale anului trecut). Colaborarea dintre saxofonista daneză și cei doi muzicieni americani pornește în 2005, odată cu albumul Triptych, iar Floating Islands (Ilk Music, 2009), subiectul discuției noastre, a fost înregistrat live la ediția din 2008 a Copenhagen Jazz Festival.

Întâlnirea dintre cei trei muzicieni a fost una cât se poate de inspirată. Anker, cu educație și activitate desfășurată predominant în Europa, este atașată de tradiția free jazz-ului, în care se discern uneori influențe ale compozitorilor de avangardă din secolul trecut. Taborn și Cleaver, doi muzicieni cu o mare disponibilitate, au în comun o îndelungată activitate în care s-au concentrat pe crearea unor moduri de expresie neconvenționale. Pe Floating Islands se regăsesc așadar o multitudine de direcții și influențe, desemnate în general cu titlul de free improvisation, expresie care, din nefericire, nu ne poate spune mai nimic despre muzica albumului.

Prima din cele șase piese ale albumului, Floating, se construiește treptat, pornind de la cele câteva note ale saxofonului, pe care Anker le oferă în permanență o nouă înfățișare, de la ritmurile vii, dar extrem de discrete ale tobelor și de la o succesiune, difuză, când cromatică, când diatonică, de acorduri. Aceste ingrediente simple, expuse treptat și cu o intensitate abia perceptibilă, se dezvoltă progresiv, prin sporirea densității cromatice ale liniei saxofonului și prin prefigurarea unui ritm repetitiv la tobe și a unui centru tonal pregnant, intens subliniat, în evoluția pianului. Materialul muzical astfel rezultat este păstrat pentru alcătuirea următoarei piese, Rituals, fără îndoială cea mai intensă parte a albumului. Rituals este de fapt un lung crescendo spre un climax care, odată atins, este menținut cu obstinație, într-o manieră oarecum coltrane-iană. Ritmurile simple și percutante ce se aud pe toată durata piesei sunt cele care fac legătura directă cu titlul acesteia. Rituals este culminația a ceea ce a fost început cu Floating, o culminație ce contrastează cu economia de mijloace folosite inițial cu explozia cromatică și ritmică din finalul celei de-a doua piese.

Craig Taborn, Lotte Anker, Gerald Cleaver (1)

Următorul act e denumit Transitory Blossom și e de fapt o binevenită descărcare de tensiunile acumulate până aici și reprezintă, totodată, latura mai lirică a acestei muzici, asumată integral de Craig Taborn. Odată cu Backwards River, muzica albumului face turnura spre o dimensiune free, susținută la fel de admirabil de către cei trei muzicieni. Dacă la început, discursul este împărțit între saxofon și pian, cu intervenții la fel de discrete ale toboșarului, totul culmineză mai apoi în suprapunerea improvizațiilor artiștilor, alerte, stridente, nevrotice, în încercarea lor de a epuiza parcă resursele avute la dispoziție. Albumul se încheie cu Even Today I Am Still Arriving, un outro meditativ susținut în mare parte de Lotte Anker, în care se regăsesc diferite efecte instrumentale, aluzii etno sau intonații disonante, supra-acute.

Privit retrospectiv, Floating Islands poate părea un album eclectic: minimalism, free, culori modale sau accente etno. Cert este că, din punct de vedere stilistic, albumul pare a fi împărțit în două jumătăți distincte (primele două piese și ultimele două, cu o tranziție între ele), ambele cu o anumită doză de agresivitate, în care cea de-a doua pare a fi însă mai înclinată spre disonanță și suprasaturare melodică. Metoda abordată este însă una singură, improvizația neîngrădită, nepremeditată, spontaneitatea totală. Pornind de aici, trio-ul Anker/Taborn/Cleaver reușește să creeze două imagini la fel de convingătoare, de complexe, demonstrând astfel puterea imaginativă și larga disponibilitate cu care sunt înzestrați.